Jak zadbać o jesienną odporność?

Ograniczone nasłonecznienie, spadek temperatury, mniejsza aktywność fizyczna i większa ilość obowiązków – to wszystko sprawia, że w okresie jesiennym nasza odporność jest wystawiona na ciężką próbę. Jak możemy sobie pomóc i wzmocnić pracę układu immunologicznego?

Suplementacja na wielu poziomach

O zasadności suplementacji witaminy D3 nie trzeba chyba nikogo przekonywać, choć zawsze warto podkreślić, że ustalanie dawki powinno być zawsze poprzedzone badaniami krwi i sprawdzeniem aktualnego poziomu tej witaminy w organizmie. Witamina D3 to jednak nie jedyna suplementacja, o którą warto zadbać. Mamy do wyboru sporo substancji immunostymulujących, które wspomóc mogą naszą codzienną odporność. Zawierają je na przykład olejki cytrusowe, a także sporo olejków zielnych, takich jak olejek rozmarynowy, tymiankowy, eukaliptusowy. Zestaw olejków eterycznych warto włączyć do codziennych domowych rytuałów. Bardzo wygodnym sposobem jest tutaj przede wszystkim ich dyfuzja. W okresie wzmożonej zachorowalności i szalejących wirusów oraz bakterii, warto pomyśleć także o inhalacjach, rozgrzewających kąpielach z dodatkiem soli z olejkami eterycznymi.

Odpowiednia dieta

Nie bez znaczenia dla naszej codziennej odporności jest także to, co znajduje się na naszych talerzach. Szczególnie jesienią warto zadbać o odpowiednią porcję warzyw i owoców, które zawierają w sobie bezcenne dla układu immunologicznego witaminy i minerały. Z pewnością warto zadbać o rozgrzewające potrawy takie jak rosół, barszcze czerwony, sycący ramen, gęste zupy kremy. Warto do codziennej diety włączyć także kiszonki, których wzmacniające działanie dla naszej odporności wielokrotnie udowodniono już naukowo. Można sięgnąć po kapustę kiszoną czy ogórki, można jednak pójść dalej: wypróbować kiszone rzodkiewki, pieczarki, buraki, a także azjatyckie, pikantne kimchi.

Ruch, regeneracja, odpoczynek

Nie mniej istotne dla naszej odporności są inne nasze codzienne nawyki. Zarówno dzieci, jak i dorośli powinni zadbać o odpowiednią porcję ruchu. Im więcej przebywamy na świeżym powietrzu, tym więcej wystawiamy się na działanie słońca (pozyskujemy więc naturalnie witaminę D3). Ruch sprzyja także dotlenieniu mózgu, budowanie połączeń neuronalnych, pozwala pozbyć się stresu, a także ułatwia koncentrację. Warto ruch połączyć także z wycieczką do lasu, parku, zmianą otoczenia z ekranów komputerów i tabletów na naturę. Warto także wygospodarować czas na odpoczynek i regenerację, masaż z dodatkiem olejków eterycznych, medytację, rozgrzewającą kąpiel. W końcu, trzeba się wysypiać. To nie mniej istotne od wszystkich innych wskazówek dotyczących wspomagania odporności.

Write a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.