Ryby w codziennej diecie dzieci i dorosłych

Zbilansowana i różnorodna dieta to podstawa zdrowego stylu życia. Warto już od pierwszych lat wyrabiać w naszych pociechach odpowiednie nawyki, aby w przyszłości same sięgały po produkty bogate w witaminy i minerały.

Produktem bogatym w cenne składniki i korzystnie wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie organizmu są ryby, które na stałe powinny zagościć na naszych stołach. Można z nich przyrządzić smaczne i wartościowe dania, które posmakują nie tylko dorosłym, ale także najbardziej wymagającym dzieciom.

Jakie wartości mają ryby?

Ryby są źródłem wielu cennych mikro- i makroelementów, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Znajdziemy w nich między innymi zdrowe kwasy tłuszczowe, takie jak:

  • DHA i EPA,
  • witaminy D, B6 i B12,
  • selen,
  • cynk,
  • jod,
  • magnez,
  • wapń,
  • fosfor,
  • pełnowartościowe i łatwo przyswajalne białko.

Dzięki tym substancjom wspomagamy prawidłową pracę mózgu, układów krążenia, nerwowego, odpornościowego i mięśniowego, zapobiegamy krzywicy i osteoporozie oraz działamy przeciwbólowo i przeciwzapalnie na nasze stawy i kości. Ryby jedzone kilka razy w tygodniu wpływają także na profilaktykę miażdżycy i opóźniają tworzenie się wolnych rodników, które są odpowiedzialne za naturalne procesy starzenia.

Proste przepisy na dania z ryb

Teraz zapewne pojawia się pytanie jakie ryby wybierać i jakie dania z nich przygotować… Najlepiej włączyć do diety ryby morskie, takie jak makrela, łosoś, śledź czy sardynki. Dla urozmaicenia, możemy serwować także owoce morza, jak choćby krewetki, kalmary czy ośmiorniczki. Z ich wykorzystaniem możemy przygotować zupę rybną, delikatne rybne curry, pieczone warzywa z kawałkami ryb, ryby duszone w sosie koperkowym. Raz na jakiś czas możemy także zaserwować rybę smażoną w panierce, która wielu z nas kojarzy się z beztroskimi wakacjami nad morzem. Do rodzinnego menu możemy też włączyć ryby wędzone, które są doskonałą bazą wielu past kanapkowych lub dodatkiem do sałatek na bazie makaronu, ryżu lub ulubionych zielonych sałat. Tak różnorodne, sycące, aromatyczne i pięknie wyglądające dania to doskonała alternatywa dla mięsa, którego w naszej codziennej diecie jest obecnie zdecydowanie za dużo.

Write a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.