Choroby serca - odpowiednia dieta

Choroby serca - odpowiednia dieta

Archive for Listopad, 2011

Podobnie jak smażone potrawy oraz tłusty nabiał, białe pieczywo oraz słodycze (w tym lody) tłuste mięso jest szkodliwe, gdyż zawiera złe tłuszcze podnoszące poziom cholesterolu we krwi. Niezdrowe są też utwardzane margaryny i zawierające je zupy w proszku a także chipsy i krakersy. Jeśli musimy już coś pojadać, to niech będą to ziarna słonecznika czy orzechy pełne zdrowych tłuszczów. 

Jedz jak najwięcej świeżych owoców, ponieważ są nieocenionym źródłem witaminy C i flawonoidów. Substancje te chronią serce i naczynia krwionośne przed zabójczym działaniem wolnych rodników. Winogrona dodatkowo zawierają substancje, które zapobiegają zbijaniu się czerwonych ciałek krwi tworzeniu zakrzepów krwi. Natomiast w pomarańczach jest dużo kwasu foliowego, który obniża poziom homocysteiny (czynnika ryzyka zawału serca). Spożywanie zaś roślin strączkowych oraz warzyw krzyżowych (brokuły, brukselka i kapusta) obniża w organizmie poziom homocysteiny.

Ogranicz stosowanie soli, szczególnie jeśli lubisz wszystko co słone i solisz każdą potrawę, gdyż jest to bardzo niezdrowe i niebezpieczne. Sól jest jednym z podstawowych elementów, które wpływają na rozwój nadciśnienia. Spożywamy jej 4-5 razy więcej niż powinniśmy. Wystarczającą ilość soli dostarczamy z chlebem i potrawami gotowanymi, a mimo to większość używa soli prawie do wszystkiego. 

Pij wytrawne czerwone wino, ponieważ chroni nas przed chorobami układu krążenia. Zawarte w nim polifenole zwalniają proces twardnienia naczyń krwionośnych, utrzymując je w dobrej kondycji. Zaś flawonoidy walczą z wolnymi rodnikami. Ale zdrowe jest tylko picie wina z umiarem, najlepiej jest spożyć jeden kieliszek do posiłku. Nadmierne ilości tego trunku mają na organizm działanie zgoła odmienne. Narażamy się wtedy na nadciśnienie i zaburzenia rytmu serca, dlatego powinniśmy zachować zdrowy rozsądek.

Postaraj się unikać kofeiny i nie przesadzać z jej spożywaniem, gdyż osłabia ona serce, ponieważ zwiększa liczbę jego skurczów i podwyższa ciśnienie krwi. Jej dzienna dawka nie powinna przekraczać 300 mg czyli jakieś pięć, sześć filiżanek kawy. Pokaźne jej ilości są również w herbacie, coca – coli i napojach energetyzujących, które w dzisiejszych czasach są bardzo popularne i często spożywane szczególnie przez osoby młode.

Zawarte w papierosach trucizny (jest ich około 4 tysięcy!) podnoszą ciśnienie krwi i uszkadzają wewnętrzne ściany naczyń krwionośnych, co przyspiesza zmiany miażdżycowe. Okradają też organizm z tlenu, przyczyniają się do zwężania naczyń, powodują wzrost krzepliwości krwi, co grozi powstawaniem zatykających naczynia skrzepów. Unikajmy też nałogowców. Jako bierni palacze wdychamy szkodliwe substancje unoszące się wokół nas. Badania potwierdziły, że dzieci palących rodziców mają podwyższone ciśnienie tętnicze krwi. 

Zacznij ćwiczyć lub uprawiać sport. Umiarkowany wysiłek fizyczny wzmacnia i dotlenia serce. Przez poszerzone naczynia dopływa do niego więcej krwi, a zatem staje się lepiej odżywione i silniejsze. Dowiedziono, że ruch na świeżym powietrzu (nie musi być intensywny, wystarczy codzienna gimnastyka i spacer) trzykrotnie zmniejsza zapadalność na chorobę wieńcową i nagły zawal. Przyzwyczajmy organizm stopniowo do większej aktywności. Dozowany wysiłek fizyczny trenuje serce, tak jak resztę mięśni. 

Wskaźnik masy ciała (BMI) obliczany przez podzielenie wzrostu podniesionego do kwadratu (liczonego w metrach) przez masę ciała (w kilogramach) jest najbardziej użytecznym miernikiem. Prawidłowa masa ciała, bez względu na płeć, powinna znajdować się w przedziale BMI od 20 do 25. Za nadwagę uznaje się przedział 25-30, a powyżej 30 rozpoznaje się otyłość. Nadwaga i otyłość są czynnikami sprzyjającymi chorobom serca. Dlatego kontroluj swoją wagę, spędzaj aktywnie czas i przestrzegaj zasad zdrowego odżywiania.

Jest to dla wielu z nas najtrudniejsza zmiana – nie jedz zbyt wielu słodyczy. Zostaw je sobie na specjalne okazje, od czasu do czasu. Jeśli już musisz zjeść po posiłku jakiś deser, niech będą to owoce lub np. ciasto marchewkowe. Smakują równie wybornie a są o wiele zdrowsze. Przygotuj sobie specjalny notes, w którym będziesz notować przepisy na zdrowe pyszności. 

Kieruj się pewnymi zasadami żywienia. 

  • Spożywaj produkty z różnych grup żywności (dbać o urozmaicenie posiłków)
  • Kontroluj masę ciała (dbaj o zachowanie należnej masy ciała)
  • Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii
  • Mleko i produkty mleczne powinny być stałym elementem codziennej diety
  • Mięso spożywaj z umiarem, zastępuj je rybami i roślinami strączkowymi
  • Spożywaj codziennie warzywa i owoce, ograniczaj spożycie tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych
  • Unikaj cukru i słodyczy
  • Ograniczaj spożycie soli