Jak zacząć zdrowe odżywianie się

Kolejna porcja frytek ląduje w naszym brzuchu i zaczynamy mieć wyrzuty sumienia. Dla naszego zdrowia takie frykasy są nieobliczalne. Monotonna dieta, wysoko przetworzona i wysoko tłuszczowa. To może się faktycznie skończyć źle.

Jak zerwać ze stałym nawykiem

Codzienny spacer przez miasto nęci zapachami i ulegamy sugestii umysłu, „ostatni raz”. Zmieńmy w takim razie trasę, bo widocznie „niezdrowo” jest tamtędy chodzić.

Nauczmy się łączyć produkty

Stara szkoła powiada, że tłuszcze dobrze współgrają ze skrobią i zielonymi warzywami, ale przy białku należy ich unikać. Tak, smażenie na głębokim tłuszczu idzie na cenzurowane. Szkoda bo jest smaczne, ale ciężkostrawne i niezdrowe. Jakie więc połączenia są pożądane:

  • biała + zielone i nie skrobiowe warzywa;
  • skrobia i zielone i nie skrobiowe warzywa;
  • tłuszcze + warzywa zielone i nie skrobiowe;
  • skrobia + tłuszcze.

Warzywa nie skrobiowe to będą:

– brokuł, kalafior, czosnek, ogórek, bakłażan, cebula, por, groszek, papryka.

Warzywa skrobiowe:

– ziemniaki, kukurydza, dynia.

Co z owocami?

Owoce również muszą być odpowiednio połączone aby były lekko strawny i aby wykorzystać ich wartość.

  • słodkie owoce + białka;
  • lekko kwaśne owoce + zielone warzywa i nie skrobiowe;
  • kwaśne owoce + zielone i nie skrobiowe warzywa.

Jeśli mamy ogród grzechem byłoby go nie wykorzystać. Posadźmy w nim kilka krzewów owocowych, które dadzą nam zdrowe i smaczne przekąski w sezonie, dostępne od ręki.

Rozkładamy na produkty

Zaczynając od owoców, niektóre z nich są słodkie inne mają wyczuwalną winną nutę. Zależy ona od zawartości różnych kwasów organicznych.

Lekko kwaśne będą:

borówki amerykańskie, jagody, morele, jabłka, gruszki, brzoskwinie, winogrona, śliwki, wiśnie, mango, papaja.

Kwaśne:

– cytrusy, pomidory, truskawki, ananas, granat, kiwi.

Słodkie:

– banany, figi, kaki, bakalie, daktyle.

Maliny wiszące na krzewieSłodkie owoce dobrze się łączą z półsłodkimi w jednym posiłku. Natomiast półsłodkie mogą być traktowane uniwersalnie i łączone zarówno ze słodkimi jak i kwaśnymi. Dlatego w naszym menu muszą pojawić się wieloowocowe sałatki.

Gotowe propozycje menu

Ciężko jest od razu przestawić swój tryb życia i przewód pokarmowy. Dlatego róbmy to powoli. Powiedzmy na początek niech to będą śniadania. Lepiej jest zacząć w dni wolne, gdy nie musimy biegać po domu i śpieszyć się do pracy. Oto kilka przepisów.

Ważne jest też co pijemy – czyli jajecznica z sokiem, a nie herbatą

Szklanka soku jabłkowego albo z pomarańczy do śniadania w którym głównym składnikiem jest jajko ma sens. Dzięki dużej zawartości witaminy C w napoju zawarte w żółtku jaja żelazo jest lepiej wchłaniane.

Tłuszcz zawsze w połączeniu z czerwonym i pomarańczowym

Jeśli planujemy na obiad dynię, marchewkę do drugiego dania zawsze je łączmy z tłuszczami. Oliwą czy olejem jeśli obróbka jest w niskiej temperaturze, a masło klarowane, smalec gęsi jeśli planujemy obróbkę termiczną w wysokiej temperaturze. Chodzi o witaminy A, D, E, K, które rozpuszczalne są w tłuszczach. Brak tych ostatnich w diecie prowadzi do niedoboru powyższych składników i problemów skórnych, utrudnionej krzepliwości krwi etc. Dużo witaminy K posiadają warzywa kapustne.

Najbardziej uniwersalne są warzywa zielone. Możemy je łączyć z praktycznie każdym produktem. Przechodząc na nowy tryb zdrowego stylu życia łączmy sami w potrawach produkty z konkretnych grup. Wymyślajmy nowe smaki i potrawy. Nie bójmy się eksperymentować w kuchni.

Więcej o borówce amerykańskiej i jej właściwościach w innych naszym artykule Borówka a nadciśnienie.

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.