Jak dbać o prawidłowe ciśnienie krwi?

Stres, współczesne tempo życia, niewielka ilość ruchu, jedzenie ubogich w wartościowe witaminy posiłków o niesystematycznych porach – wszystko to jest dziś codziennością i sprawia, że jakość zdrowia i życia człowieka ulega ciągłemu pogorszeniu. Występujące coraz częściej dolegliwości nazywane są przez wielu „chorobami cywilizacyjnymi”. Wśród nich istotnym problemem  jest nadciśnienie tętnicze, które dotyka coraz to większą liczbę osób.

Nadciśnienie

Choroba nadciśnieniowa jest to schorzenie układu krążenia krwi, które charakteryzuje się stałym lub okresowym podwyższeniem ciśnieniem tętniczego – zarówno rozkurczowego jak i skurczowego. Ciśnienie rozkurczowe jest to siła z jaką krew napiera na tętnice, podczas spoczynku serca, czyli między jego uderzeniami, a jego prawidłowa wartość wynosi 80. Z kolei ciśnienie skurczowe to siła krążenia krwi w naczyniach w wyniku skurczy mięśnia sercowego. Normą ciśnienia skurczowego jest 120.

Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko zachorowania na nadciśnienie, dlatego też niezwykle ważne jest robienie regularnych pomiarów ciśnienia, odpowiednio zbilansowana dieta oraz regularna aktywność fizyczna.

Należy dbać o ciśnienie!

Ogromne znaczenie ma profilaktyka, gdyż jak powszechnie wiadomo, lepiej zapobiegać niż leczyć. Nie zawsze profilaktyka wiązać musi się z przyjmowaniem lekarstw. W znacznej mierze wystarczy stosować odpowiednią dietę, ograniczyć alkohol, nie palić papierosów, a także systematycznie ćwiczyć. Ruch w połączeniu z należytym żywieniem może zdziałać naprawdę wiele.

Jak obniżyć za wysokie ciśnienie krwi unikając przyjmowania lekarstw?

Dieta

Jednym z najskuteczniejszych sposobów, który pomoże w regulacji ciśnienia krwi, jest właściwa dieta. Bardzo ważne jest, aby była bogata w dużą ilość warzyw i owoców, gdyż są one świetnym źródłem wielu witamin, takich jak magnez, potas, czy błonnik. Potas, zawarty między innymi w ciecierzycy, soczewicy, grochu, pomidorach lub burakach, bardzo dobrze radzi sobie z regulowaniem ciśnienia tętniczego krwi.

Przykładem diety, która ułatwi sprawowanie kontroli nad własnym ciśnieniem jest dieta DASH, która opracowana została przez amerykańskich specjalistów. Podstawowymi składnikami diety są  owoce, warzywa, produkty zbożowe, chude mięso, ryby i odtłuszczone mleczne produkty. Jej skuteczność została udowodniona w obniżeniu ciśnienia krwi, gdyż ograniczała spożycie czerwonego mięsa, słodyczy, a także niezdrowych tłuszczów nasyconych.

Ruch

Bardzo ważną, a być może najważniejszą kwestią związaną z aktywnością fizyczną jest jej uprawianie w sposób systematyczny i długotrwały. Osoby chorujące na nadciśnienie tętnicze powinny ograniczać stopień wysiłku fizycznego do umiarkowanego, nie zapominając przy tym o regularności ćwiczeń. W czasie ruchu organizm zmniejsza wartość ciśnienia tętniczego. Osoby  prowadzące dotychczasowo siedzący tryb nie powinny zaczynać intensywnych ćwiczeń od razu. Przed rozpoczęciem uprawiania sportu winni wykonać odpowiednie badania i skonsultować się ze swoim lekarzem.

Aktywność fizyczna jest niefarmakologiczną formą leczenia nadciśnienia krwi. W połączeniu z dietą może zapobiec nadciśnieniu, a w przypadku osób dotkniętych problemem wysokiego ciśnienia krwi, widocznie wpłynie na jego regulację. Pozwoli to uniknąć wielu powikłań zdrowotnych, pozytywnie wpłynie na jakość życia i zdrowia chorego, a także przedłuży jego życie.

O innych, równie istotnych, sposobach walki z nadciśnieniem bez zażywania lekarstw przeczytać można na stronie https://optymalnewybory.pl/jak-obnizyc-cisnienie-krwi-bez-lekow/.

Write a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.